Wymuszenie włączenia makr w skoroszycie Excela

Wielu metod ochrony pliku Excela przed wprowadzaniem nieuprawnionych zmian opiera się na makrach i/lub kodzie VBA. Wszystko działa dobrze i sprawnie pod warunkiem, że otwierający plik użytkownik ma włączone makra. Nie da się tego zrobić automatycznie (i dobrze, szczególnie w przypadku plików nieznanego pochodzenia), ale jak spowodować, żeby użytkownik sam to zrobił? Trzeba spowodować, aby plik był bezużyteczny i tylko włączenie makr pozwoli na pracę.

Szczegóły mogą być tu różne, ale generalnie podstawowe zasady powinny wyglądać tak:

    • wszystkie arkusze ukryte kodem VBA
    • jeden dodatkowy arkusz startowy, z przyciskiem makra włączającego dostęp do skoroszytu czyli odkrywające arkusze robocze i zakrywające arkusz startowy. Jeżeli makra będą wyłączone – makro nie zadziała.
    • makro przy zdarzeniu przed zamknięciem skoroszytu (Workbook_BeforeClose) ukrywające wszystkie arkusze robocze i odkrywające arkusz startowy.

To powinno wystarczyć. Wszystkie inne sposoby ochrony pliku można dostosować do własnych potrzeb.

 


 

Kurs Excel dla księgowych

 

Zostaw komentarz