Poprawność danych w Excelu

Wymuszanie poprawności danych w Excelu jest jedną z metod zabezpieczania pliku Excel przed nieuprawnioną ingerencją i wpisywaniem błędnych danych, generujących dalsze błędy np. w formułach.
Ograniczenia wprowadzanych danych definiujemy na karcie Dane –> Narzędzia danych –> Poprawność danych

Zaznaczamy komórkę lub zakres komórek, w których chcemy wprowadzić ograniczenie, a następnie klikamy przycisk Poprawność danych. Pojawi się nowy formularz:

Zakładka Ustawienia

Kolejny krok to wybranie z listy kryterium poprawności dla zaznaczonych komórek.
Jest tu kilka możliwości:

    • Dowolna wartość
      – ustawienie domyślne, bez ograniczeń. To opcja, którą należy wybrać przy zdejmowaniu ograniczeń.
    • Pełna liczba
      wartości liczbowe będące liczbą całkowitą.
      Wprowadzane wartości danych można dodatkowo zdefiniować do określonego przedziału liczbowego. Możemy być on wyznaczony na sztywno (czyli z konkretnymi wartościami liczbowymi) lub jako odwołanie do wartości innych komórek.
    • Dziesiętne
      zasady identyczne jak w przypadku Pełna liczba, ale bez ograniczenia do liczb całkowitych.
    • Lista
      tu odwołam się do mojej wcześniejszej notki
      Lista rozwijalna
      gdzie szczegółowo opisałam temat, również w aspekcie tworzenia list dynamicznych
    • Data
      w komórkę musimy wpisać datę (również może być ograniczenie wartości do określonego przedziału dat).
      I na wszelki wypadek przypominam, że w Excelu
      Data to liczba
    • Godzina
      chcąc zadeklarować wpisywanie czasu, również musimy pamiętać, że to liczba, choć w odróżnieniu do daty – ułamkowa.
      Warto też zerknąć tu:
      Czas w Excelu
    • Długość tekstu
      definiujemy ilość znaków jaka musi być w komórce. Jeśli wpiszemy np. większa niż 3 – nie da się wpisać “tak”.
      Warto pamiętać, że spacja też jest znakiem.
    • Niestandardowe
      w tej opcji poprawność danych w komórce definiujemy sami za pomocą formuły, mamy więc możliwość wprowadzenia bardziej złożonych kryteriów.
      Np. dla komórki A1:
      =Czy.Tekst(A1) – ogranicza wprowadzanie danych tylko dla tekstu
      =MOD(A1;10) – wprowadzane tylko wartości podzielnych przez 10
      W podobny sposób można tu zdefiniować inne zasady.

Zakładka Komunikat wejściowy

Domyślnie – jest pusty. Po wypełnieniu pól komunikatu pojawi się on po aktywacji komórki.

Zakładka Alert o błędzie

Wypełnienie pól komunikatu powoduje, że przy wpisaniu wartości niezgodnej z ustawieniami wyświetli się komunikat, a sama wartość nie zostanie wprowadzona do komórki.


Kurs Excel 2010 esencja

Zostaw komentarz